اولین مشکلی که بسیاری از مردم ایجاد می کنند، تعریف صحبت کردن است. درک نادرست از تعریف آن نیز باعث می شود که مردم حوزه کاری صدا و سیما را اشتباه بگیرند!

تعریف گفتار

اگر بخواهم گویندگان با صدای بم را در کتابی تعریف کنم، باید بگویم: «هنر و تکنیکی است که در آن گوینده با آگاهی و درک کامل از زبان مادری و ادبیات آن، از زبان نوشتاری با استفاده صحیح از زبان استفاده می کند. . ". اندام، با لحنی مناسب برای ایجاد ارتباط و "انتقال مفاهیم با حفظ اطمینان به زبان معنا می بخشد."


این دقیقاً همان تعریفی است که در زبان کتاب های درسی دبیرستان آمده است که درک آن سخت است! اما اگر بخواهم روایت را ساده تعریف کنم، باید بگویم که وقتی چیزی پخش می‌شود که حاوی صدای شما باشد، نه ویدیوی شما، پس شما کار گویندگی را انجام داده‌اید.

سخنران کیست؟

حال، اگر بپرسید «دکتر را تعریف کنید»، به این سوال با تعریف طولانی و عجیب پاسخ نمی‌دهم:

گوینده کلام مکتوب را به طور مستقیم از طریق گفتار به شنونده منتقل می کند.

حال بیایید چند مفهوم را با هم بررسی کنیم تا مفهوم گفتار را بهتر درک کنیم:

بررسی بسیاری از جزئیات

در زبان انگلیسی بیش از سه کلمه برای توصیف کار گفتار استفاده می شود:

صداگذاری، صداگذاری، ضبط

خوشبختانه هر سه شغل در ایران گویندگی نام دارد! البته تلاش برخی از همکاران برای گنجاندن این مفاهیم تا حدودی مفید بوده است، اما کافی نبوده است. بیایید نگاهی به تعاریف آنها بیندازیم:

Voiceover: طبق تعریف بالا، وقتی چیزی را پخش می کنید که صدای شما را دارد اما تصویر شما را ندارد، یک صداگذاری انجام داده اید، مانند یک کتاب صوتی، یک تیزر و غیره.

صداپیشگان: انواعی از مشاغل اسپیکینگ هستند که با تمرین اضافی (صدا پردازی) همراه هستند و معمولاً از صدای شما بر روی شخصیت هایی مانند کارتون، بازی های رایانه ای و ... استفاده می کنند.

دوبله: دوبله به بازنویسی اشاره دارد، یعنی شما روی شخصیتی صحبت می کنید که قبلا در یک فیلم، سریال، انیمیشن، بازی کامپیوتری و غیره صداگذاری کرده اید. چه به زبان فارسی و چه به زبان خارجی.

تفاوت صداپیشگی و دوبله

دوبله مجری رادیو صداگذاری است که به کنش ها و کنش های شخصیت فیلم محدود می شود. شما باید بتوانید به بهترین شکل ممکن به آن شخصیت نزدیک شوید و آن شخصیت باشید!


اما صداپیشگی زمانی است که به سراغ خلق یک شخصیت جدید می روید و باید آن را از ابتدا خلق کنید. دستان شما برای انجام بازی های مختلف باز است و اینجاست که نقش خلاقانه بیش از دو برابر قوی می شود. شما باید به جای تقلید از شخصیت خود و اجرای آن دقیقاً از روی احساس، جنبه هایی از شخصیت خود را خلاقانه در اجرای خود پیاده کنید.

به طور کلی هر کدام از این دو گروه آموزش های مشابهی را می گذرانند، اما دوبله باید توانایی تطبیق با شخصیت های فیلم را پیدا کند، مثلاً با او، بازی ها، لحن و بیان خاص او نفس بکشد. . در مورد نقش خود و حتی صحبت با او هماهنگ.)

صداپیشگی

به طور کلی به هرکسی که شغلی مرتبط با صدای خود داشته باشد و از این طریق درآمد داشته باشد صداپیشه نامیده می شود. این تعریف مفهومی گسترده‌تر از تعریف بالا است که شامل افرادی می‌شود که در فرودگاه‌ها با بلندگو صحبت می‌کنند.

بنابراین آموزش باید متفاوت باشد، درست است؟

هر کدام از موارد فوق انواع مختلفی از آموزش خواهند داشت، اما با پیشرفت ما، انواع آموزش ها متفاوت خواهد بود زیرا نیازهای شما به مهارت های مورد نیاز در هر زمینه متفاوت خواهد بود.

گفت: آیا واقعاً به دنبال یک بلندگو هستید؟

در برخی از مشاوره های من اولین افرادی که می آیند علاقه زیادی به اجرا ابراز می کنند. بعد وقتی کمی بیشتر صحبت می کنند، متوجه می شوم که آن را با رشته های دیگر اشتباه گرفته اند. مثلاً چندین مشتری که به عنوان گوینده به من مراجعه کرده اند، تقریباً همگی رشته های شغلی گویندگان را رد می کنند و می گویند من می خواهم بیشتر بازیگری صحنه را انجام دهم! این بدان معناست که به دلیل مهم ترین بخش نمایش، صدا، اجرای روی صحنه با گویندگی برابر است.

همه آجیل در هر دور!

سه موضوع زیر را در نظر بگیرید. نقاشی، اتومکانیک و جراحی مغز و اعصاب. به نظر شما اینها چه شکلی هستند؟

تنها شباهتی که بین این سه می بینم استفاده از دست در کار است. پس آیا می توان گفت که این سه حوزه به هم مرتبط هستند؟ مطمئنی؟

چرا؟ آیا سه نفر از دست خود برای انجام کار خود استفاده نمی کنند؟

دقیقاً همین مشکل در گفتار و عمل وجود دارد. درست است که هر دو مرد در کار خود از صدا استفاده می کنند، اما تفاوت زیادی وجود دارد. برای مثال زبان بدن در گفتار نقش کمتری نسبت به عمل دارد. هیچ کس نمی تواند صحبت شما را ببیند. بالاخره وظیفه بدن شما کمک به صدای شماست. اگر هنگام صحبت کردن، دست خود را در جهت دیگری حرکت دهید، مشکلی نیست. اگر یک کار را در طول رویداد انجام دهید، ممکن است یک فاجعه کامل باشد.