امروزه رایانش ابری یا Cloud Computering، به علت گستردگی در کاربرد در حوزه های مختلف، به موضوعی مهم و قابل توجه تبدیل شده است. سرویس های میزبانی ابری انواع مختلفی دارند که اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید یا می‌خواهید کسب و کارتان را وارد فضای اینترنت کنید، بسیار مهم است که با سرویس‌های مختلف ابری، مزایا و معایب آن ها آشنا بشوید. بسیاری از سرویس های میزبانی با کیفیت مثل هاست های ابری می توانند از این تکنولوژی استفاده کنند.

معمولا سرویس‌های ابری از حیث کارکرد، به سه دسته تقسیم می شوند:

· نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS

· پلتفرم به عنوان سرویس یا PaaS

· زیرساخت به عنوان سرویس یا IaaS

SaaS نرم افزار به عنوان سرویس

واژه‌ی SaaS مخفف کلمات Software As A Service و به معنای نرم‌افزار به عنوان سرویس است. در واقع saas یکی از بهترین راهکارهایی است که در اختیار شرکت‌های نرم‌افزاری قرار گرفته تا بتوانند به کمک آن یک برنامه را در سطح وب راه اندازی کنند.

در چند سال اخیر امکاناتی بوجود آمده است که ما به راحتی می‌توانیم از برخی سرویس‌های سطح وب به جای نرم‌افزارها استفاده کنیم. قبلاً مجبور بودیم برای نوشتن یک محتوا یا یک تکه متن، نرم افزار آفیس را روی ویندوز نصب کنیم، بعد به سراغ word رفته و در آن بنویسیم. اما امروزه به راحتی می‌توانیم از google docs کمک بگیریم، آن هم بدون نیاز به نصب هیچ نرم‌افزاری! یا همین gmail که بدون نیاز به نصب و دانلود هیچ برنامه‌ای روی تلفن همراه یا رایانه به ما خدمات مختلفی ارائه می‌دهد.

PaaS پلتفرم به عنوان سرویس

سرویس PaaS مخفف عبارت Platform As A Service است و به معنی پلتفرم به عنوان سرویس است. PaaS توسعه‌ دهنده‌ها را از خرید یا اجاره مستقیم سیستم‌های زیرساختی و سخت‌افزاری مثل زیرساخت شبکه، سرور، سیستم عامل مورد نیاز و… بی‌نیاز می‌کند.

در این مدل تمامی امور مربوط به سرور، ذخیره سازی و شبکه توسط یک شرکت یا ارائه‌دهنده به عنوان واسط، مدیریت می شود و توسعه‌ دهندگان می‌توانند تنها بر روی توسعه و مدیریت برنامه خود تمرکز کنند.

قابلیت‌های PaaS چیست؟

اگر به شکل خلاصه به ویژگی‌ها و قابلیت‌های این سرویس اشاره‌ کنیم، عبارتند از:

· خدمات میزبانی وب

· خدمات نرم افزار سرور

· ذخیره سازی اطلاعات و دیتاها

· ارائه سیستم عامل‌های مورد نیاز

· ابزارهای طراحی و توسعه نرم افزار

· محیط برنامه‌نویسی نرم افزار طرف سرور

· دسترسی به شبکه

· خدمات پشتیبانی

IaaS زیرساخت به عنوان سرویس

زیرساخت به عنوان سرویس یا همان Infrastructure as a Service، به نحوی مهم‌ترین خدمات در دنیای رایانش ابری است. در این سرویس، شرکت و مجموعه می‌توانند به جای خرید یا اجاره یک سرور برای نگهداری از دیتاها و اطلاعات کسب و کار، به اندازه‌ی نیاز خود، فضای ابری در اختیار گرفته و از آن استفاده کند.

به طور مثال شما تصور کنید که یک شرکت بزرگ در زمینه‌ی فروش محصولات دیجیتالی مثل موبایل و رایانه هستید. زمانی که تعداد محصولات شما زیاد شده و همینطور مشتریان زیادی هم داشته باشید، نیاز دارید اطلاعات زیادی را در سرورهای خودتان ذخیره کنید که در ادامه بعد از مدتی، ممکن است نگهداری این اطلاعات روی سرورهای خود سایت، باعث کاهش سرعت آن و در ادامه کاهش سرعت فعالیت‌های مجموعه بشود. پس احتمالا مجبور می‌شوید به جای این سرورها، سراغ سرورهای مجازی یا اختصاصی بروید.

در کل برخلاف SaaS و PaaS، در IaaS ، کاربران مسئولیت مدیریت و بررسی مواردی همچون برنامه‌ها، سیستم عامل‌ها، زمان اجرا، میان‌افزارها و داده‌ها را بر عهده دارند. با این حال، ارائه دهندگان IaaS، سرورها، هارد دیسک‌ها، شبکه، مجازی‌سازی و ذخیره‌سازی را مدیریت می‌کنند. بعضی ارائه‌دهندگان نیز خدمات بیشتری خارج از لایه مجاز‌ساز، مانند پایگاه‌های داده و صف‌های پیام را نیز ارائه می‌کنند.